Double ten day

Vi hade långledigt förra helgen för att fira 100-årsdagen av R.O.C (Republic Of China). Så det vi firade var egentligen när Republiken Kina skapades under inbördeskriget i Kina. Ledarna flydde sedan från "main land" gör att styra landet härifrån. Sanningen var väl snarare att dom blev besegrade.
När vi pratade med taiwaneser lät det som att det inte skulle hända något särskilt på nationaldagen. Som att det var en vanlig dag förutom att alla var lediga. Så var dock inte fallet. Det var ett antal parader med konstiga kostymer samt en uppvisning av deras något oorganiserade försvarsmakt. Det var inte direkt som militärparader man sett från ryssland. Dom körde bara förbi lite fordon då och då. Allt detta var på Chang Kai Check Memorial. Presidenten skulle hålla tal, men vi var alldeles för hungriga för att vänta i 2 h på att få se den mannen. Sen på kvällen lyckades jag, efter avancerat googlande, ta reda på att det skulle vara fyverkerier och vart det skulle vara. Så vi åkte ut till floden och där var vi inte ensamma... Det var 29 grader och det var sjukt mycket folk vilket resulterade i den mest svettiga kvällen hittills. Fyrverkerierna var häftiga även om man blir lite mättad efter cirka 5 min. De höll på i 20 min sen köade vi i 40 min bara för att vända oss om och inse att vi fortfarande var sist i kön. Efter en prommenad i världens (kanske enligt mig) längsta tunnel kom vi hem.
I övrigt har det inte hänt så mycket. I natt ska vi åka till Kenting för att kanske få lite sol, bad och surfning. vi sätter oss på bussen 03 i natt. Det tar 7 h att ta oss dit. Herrå.

Kommentarer
Postat av: Göran Nyman

Roligt att följa dina äventyr i ROC. Vilka grejer du får vara med om. Hoppas att studierna i kinesiska går bra.Här i Broholm är det höst men mkt vackert. Snart ser vi fram emot skidåkning. Ha det bra!

2011-10-24 @ 06:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0